Jak sobie radzić z lękiem ?

Uprawiaj sport

Przejażdżka rowerem, szybki spacer, pływanie, sporty siłowe, prace w ogródku. Każdy wysiłek jest przeciwdepresyjnym ćwiczeniem, ponieważ zwiększa poziom dopaminy i serotoniny w mózgu.

Podejmij próbę zapanowania nad strachem

Gdy przyznasz się przed sobą, że się boisz, opanuj swój strach i zamień go w swojego sojusznika. Daj sobie chwilę, aby w zaakceptować emocje, które Cię ogarniają. Zdaj sobie z nich sprawę, jednak nie pozwól, aby Cię sparaliżowały i sprawiły, że staniesz się całkowicie bezradna.

Jak sobie radzić z lękiem ?

Zajmij się czymś innym niż strach

Żeby nie doprowadzić do rozkręcenia spirali czarnych myśli, zajmij się czymś. Najlepiej, żeby była to czynność mechaniczna, ale wymagająca Twojej uwagi.

Łono natury

Jaki widok najbardziej ciebie uspokaja? Najczęściej jest to natura. Chmury, woda, drzewa. Jeśli nie masz przyrody obok siebie, poszukaj pięknych zdjęć w internecie.

Poszukaj ludzi, którzy wygrali ze strachem

Zdobądź się na rozmowę z kimś, kto w danej chwili lub kiedyś robił rzeczy podobne do tych, które Ty chcesz zrobić, jednak boisz się za nie zabrać. Śmiało pytaj, czy również doświadczał strachu i niepewności podczas ich wykonywania, a jeśli tak, jak sobie z nim radził i co mu pomagało.

Zaakceptuj strach

Pogódź się z tym, że uczucie strachu będzie Ci towarzyszyło i może wystąpić w momentach, gdy podejmujesz się działań, które są dla Ciebie czymś całkowicie nowym lub wymagają wyjścia poza Twoją strefę komfortu. Jest coś dziwnego i przyprawiającego o dreszcze, gdy wyruszasz zdobywać nowe nieodkryte dotąd miejsca bez żadnej gwarancji, że Ci się to przedsięwzięcie powiedzie i wszystko będzie dokładnie tak, jak zakładał plan. Nie pozwól jednak, aby powstrzymywało Cię to przed zrobieniem czegoś nowego.

Spróbuj pokochać swój strach

Zobrazuj to, czego się boisz. Jak widzisz swój strach? Jako potwora z obnażonymi kłami? A może jest czarnym kosmatym kłębkiem? Przypomina opuszczony, pokryty mgłą las? Ustaw strach obok siebie i napisz do niego jak do przyjaciela. Pomyśl o tym, że to jest odrębny od ciebie byt, który też ma wolę życia.

Świadomość tego, że strach wystąpił

Jak tylko ogarnie Cię uczucie strachu, zaakceptuj, że wystąpił i że jest to całkowicie normalne – bać się i mieć wątpliwości co do słuszności swoich działań. Strach po prostu ogarnia Cię kiedy napotykasz coś nowego lub wymagającego, bądź gdy doświadczasz jakieś przeszkody czy też trudne momenty.

Spróbuj wskazać swoje największe strachy

Określ dokładnie, co sprawia, że paraliżuje Cię lęk i z jakiego powodu się tego boisz. Zadaj sobie pytanie, czy targające mną lęki są tak właściwie realistyczne i uzasadnione, biorąc pod uwagę sytuację, w które aktualnie się znajdujesz? Dokładne poznanie źródeł i przyczyn naszych obaw pomaga nam zrozumieć, co tak naprawdę czujemy i skąd się to bierze.

Lecz się śmiechem

Dzięki temu, że się śmiejesz to stajesz się bardziej odporna na choroby i depresje, śmiech zmniejsza ból fizyczny i emocjonalny, leczy rany, zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Jeśli zaczniesz lękowi śmiać się w nos, przestanie cię za niego wodzić.

Mózg pierwotny

W bardzo prostej części naszego mózgu, w ciele migdałowatym, pojawia się strach, jako jedna z pierwotnych emocji. Płaty czołowe oraz inne części mózgu wprowadzają logikę do naszych myśli. W stanach niepokoju dobrze jest do niej wrócić i przemyśleć sprawę. Gdy zaczniesz się czegoś bać, pomyśl trzeźwo o realnych zagrożeniach, które tak naprawdę nie istnieją, bo są wytworem Twojej wyobraźni, co wynika z lęków.

Pamiętaj o swoim oddechu

Jeśli skupisz się na swoim oddechu, licząc głębokie wdechy i wydechy, uspokoisz gonitwę umysłu, która nasila twój niepokój.

Przejmij kontrolę nad swoim strachem

Nie bój się konfrontacji ze swoim lękiem starając się konsekwentnie robić co najmniej jedną rzecz, której się obawiasz, bez względu na to, jak trywialne mogą być działania jakie podejmiesz. Badania mówią o tym, że wielokrotne wystawianie się na sytuacje, których się boimy obniża naszą reakcję psychologiczną na te zdarzenia. Powoduje, że jesteśmy w stanie dużo lepiej je znieść lub nawet całkowicie wyzbyć się strachu.

Kino może pomóc

Poczujesz się lżej, jeśli przez pewien czas nie będziesz analizować tego, co czujesz. Umożliwi ci to obejrzenie filmu, który bez reszty cię pochłonie.

Przerysuj swoje lęki

To sposób, który naprawdę może pomóc. Opowiedz komuś, o tym, że się boisz, nie boj się przesadnie wielkich słów i emocji. Powtórz to kilka razy, przy każdej opowieści wyolbrzymiając historię. Zobaczysz, że w końcu to wszystko zwyczajnie wyda Ci się zabawne.

Spróbuj mantrowania

Idealnie sprawdzają się buddyjskie mantry typu: „Mogę być wypełniona miłującą dobrocią”, „Jest ze mną zdrowie i szczęście”, „Jestem w stanie doświadczyć obfitości”.

Strach nie jest naprawdę

Im bardziej pozwalamy, aby nasz mózg studiował, kreował różne negatywne wyobrażenia tym bardziej sprawiamy, że zaczynamy niepotrzebnie koloryzować sytuację co znacznie zwiększa w nas strach. Zaczyna nas ona paraliżować i postrzegamy rzeczy w sposób bardziej skomplikowany niż są one w rzeczywistości.

zamów wróżbę jak zamówić wróżbę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.